Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna ma istotny wpływ na zdolności poznawcze dziecka. Ten zawiły proces synchronizowania bodźców odbieranych ze wszystkich zmysłów organizmu odbywa się w pniu mózgu. Od zjawiska integracji synchronicznej zależy, czy zmysł wzroku, słuchu, lub węchu będą ze sobą współgrały i pozwolą w pełni doświadczać otaczający nas świat.
Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci szkolnych
W przypadku zaburzenia procesu integracji sensorycznej dziecko może przejawiać problemy z odbieraniem sygnałów i odpowiedzią na bodźce wewnętrzne i zewnętrzne. Problemy związane z synchronizowaniem zmysłów mogą przejawiać się w upośledzeniu motoryki, świadomości własnego ciała.
Problemem może być również niewłaściwa reakcja na dotyk i inne informacje docierające do mózgu. Reakcja może odbywać się w sposób nieadekwatny do sytuacji. Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej często reaguje na bodźce zbyt gwałtowne lub letargiczne.
zdjęcie © fresnel6 fotolia.pl
Skutki nieprawidłowej integracji sensorycznej
Skutkiem nieprawidłowego funkcjonowania zjawiska integracji sensorycznej może być zamknięcie się dziecka na świat. Często u dzieci obserwuje się wycofanie i apatie. Z drugiej strony, nieprawidłowe funkcjonowanie pnia mózgu może przejawiać się przed zbytnią ruchliwość, brak koncentracji i nadmierną aktywność.
U dzieci w wieku przedszkolnym i późniejszym, można również zaobserwować problemy z mową, nauką, czytaniem i pisaniem. Wszystkie czynniki mogą powodować obniżenie poczucia własnej wartości. Dzieci, których dotykają problemy związane z integracją sensoryczną, mogą zdawać sobie sprawę z przypadłości, które je dotknęły. Nie wiedzą jednak dlaczego tak się stało i jak to naprawić.
Rodzice i ich dzieci z nieprawidłową integracją sensoryczną
Rodzice, którzy zaobserwowali u dzieci podobne zachowania, często nie zdają sobie sprawy z przyczyny problemu. Może to rodzić wiele przykrych sytuacji i być powodem napiętej sytuacji w rodzinie.
zdjęcie © Oksana Kuzmina fotolia.pl
Dysfunkcje integracji sensorycznej mogą zostać szybko rozpoznane i skutecznie zaleczone. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia obserwacja swojej pociechy i szybka, a przede wszystkim odpowiednia reakcja rodziców. W dużej mierze to właśnie od nich zależy powodzenie terapii dziecka.
Terapia integracji sensorycznej może przenieść bardzo dobre skutki. W naszej szkole projektem roku szkolnego 2015/2016 Rady Rodziców jest sfinansowanie sali integracji sensorycznej . Projekt chcemy sfinansować ze wsparciem budżetu partycypacyjnego Warszawy link i przez organizacje Pikniku Szkolnego 2016.