ADHD u dzieci – wprowadzenie

ADHD u dzieci – wprowadzenie

ADHD (Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Deficytem Uwagi) to zaburzenie neurobiologiczne, które wpływa na zachowanie i funkcjonowanie mózgu. Jest to jedno z najczęstszych zaburzeń neurologicznych u dzieci, a charakteryzuje się trudnościami w kontroli uwagi, nadmierną impulsywnością i nadpobudliwością. Poniżej przedstawiam podstawowe cechy ADHD u dzieci:

  1. Nadpobudliwość: Dzieci z ADHD mogą być nadmiernie ruchliwe, nieustannie poruszają się lub nie mogą usiedzieć na miejscu. Mogą być trudne do uspokojenia, a ich aktywność może wydawać się niekończąca.
  2. Trudności w utrzymaniu uwagi: Dzieci z ADHD mogą mieć trudności w koncentracji i utrzymaniu uwagi, szczególnie w sytuacjach wymagających skupienia na jednym zadaniu lub zajęciu. Mogą łatwo rozpraszać się i tracić zainteresowanie.
  3. Impulsywność: Impulsywność objawia się niezdolnością do powstrzymania się od wykonywania działań bez zastanowienia. Dzieci z ADHD mogą wydawać się działać bez myślenia o konsekwencjach, co może prowadzić do problemów w zachowaniu i relacjach społecznych.
  4. Trudności w organizacji: Organizacja czasu, zadań i obowiązków może być utrudniona dla dzieci z ADHD. Mogą mieć trudności w planowaniu, wykonywaniu kolejnych kroków i przestrzeganiu harmonogramu.
  5. Zaburzenia emocjonalne: Dzieci z ADHD mogą mieć trudności w regulacji emocji, co może prowadzić do wybuchów gniewu, frustracji lub niskiej frustracji. Mogą też doświadczać wahania nastroju.
  6. Trudności w szkole: ADHD może wpływać na osiągnięcia szkolne, ponieważ dzieci mogą mieć trudności w zakończeniu zadań, zrozumieniu materiału czy skupieniu się na lekcji.
  7. Problemy w relacjach społecznych: Dzieci z ADHD mogą doświadczać trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami. Impulsywność i trudności w rozpoznawaniu społecznych sygnałów mogą utrudniać interakcje.

Warto zaznaczyć, że ADHD może mieć różne nasilenie i objawy u różnych dzieci. Właściwa diagnoza jest kluczowa dla odpowiedniego zarządzania tym stanem. Terapia, wsparcie edukacyjne, strategie rodzicielskie i w niektórych przypadkach leczenie farmakologiczne mogą pomóc dzieciom z ADHD radzić sobie lepiej w życiu codziennym i osiągać sukcesy. Wczesna interwencja i współpraca z profesjonalistami są niezwykle ważne dla poprawy jakości życia dziecka z ADHD.

W kierunku ADHD warto przeprowadzić rzetelną diagnostykę. Skontaktuj się z psychologiem szkolnym SP307 link lub z najbliższą przychodnią psychologiczną na Stępińskiej/Kaspijskiej link.

Z jakimi problemami borykają się dzieci w wieku szkolnym?

Dekalog Dziecka – Janusz Korczak

468 ad

Dodaj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *